Pytanie na dziś: po co logopedzie czerwone paznokcie, a do czego terapeuta używa czerwonej szminki? Odpowiedź jest prosta. 🔴🟠🟣🟢🔵
Tak naprawdę kolor jest nieistotny , a pytanie oczywiście z przymrużeniem oka 😉
Niemniej, tak jak czerwone paznokcie przykuwają uwagę w ogóle, tak samo kolorowe” palce” terapeuty podsycają ciekawość dziecka👀.
Budowanie wspólnego pola uwagi i „łapanie” zainteresowania malucha jest niezwykle istotne.
Jak więc ćwiczyć gest wskazywania ?
Oto kilka wskazówek :
👆postaraj się skupić uwagę dziecka na palcu wskazującym, zacznij od swojego. Możesz pomalować paznokieć, cały palec, nałożyć kolorową rękawiczkę, przylepić naklejkę na palec …
👆zacznij od wskazywania na przedmioty znane dziecku, znajdujące się w najbliższym otoczeniu
👆kolejnym etapem jest włączenie dziecka do wskazywania- początkowo możesz podtrzymywać rękę malucha, wskazujcie razem – pomagaj dziecku wyodrębnić palec wskazujący
👆baw się z dzieckiem w pokazywanie części ciała- z doświadczenia wiem, ze maluchom najbardziej podoba się celowanie palcem w oko rodzica lub terapeuty wiec uwaga 😁😉
👆wskazujcie znane obrazki w książeczkach
👆rozłóż przed maluchem 2,3 przedmioty i i zadaj pytanie- gdzie jest?
👆ćwiczenia oczywiście modyfikujemy tak aby dostosować je do wieku dziecka , możemy z czasem wprowadzać więcej obrazków , książki z większa ilością szczegółów, które chcemy wskazywać
👆jeśli pomimo ćwiczeń dziecko nie opanowuje gestu wskazywania-skonsultuj się z logopedą 👌
Druga kwestia…
Ćwicząc z maluchami, u których podejrzewamy opóźnienie w rozwoju mowy lub deficyty rozwojowe, naley skupić ich uwagę na naszej twarzy.
Nie zawsze jest to proste, a wiec trzeba kombinować 😁
🔴Czyli zastosować coś co od razu zostanie zauważone jak np.mocny, czerwony kolor na ustach🔴
👄Bogata mimika terapeuty czy rodzica również jest metodą na przykucie uwagi dziecka, ale czasem i to jest niewystarczające.
👄Ćwicząc samogłoski zbliż twarz to twarzy malucha, próbuj „złapać” z dzieckiem kontakt wzrokowy ( to wspólnie z gestem wskazywania -baza umiejętności komunikacyjnych) ,
👄postaraj się aby artykulacja samogłosek była wyraźna i powolna, wspieraj się obrazem graficznym samogłoski,
👄daj dziecku czas na odpowiedź- obserwuj reakcje malucha,
👄tego rodzaju „ sztuczki” z kolorem na ustach stosować można również w przypadku dzieci z zaburzeniami, u których są widoczne trudności z koncentracją uwagi czy skupieniem, a ćwiczymy bazowe umiejętności takie jak np. utrwalanie prawidłowego toru oddechowego, czyli ćwiczenia oddechowe, ale również ćwiczenia aparatu artykulacyjnego🔴
To kto ma dziś czerwoną szminkę na ustach🔴👄💋😁?
