Czerwone dodatki

Pytanie na dziś: po co logopedzie czerwone paznokcie, a do czego terapeuta używa czerwonej szminki? Odpowiedź jest prosta. 🔴🟠🟣🟢🔵 Tak naprawdę kolor jest nieistotny , a pytanie oczywiście z przymrużeniem oka 😉 Niemniej,  tak jak czerwone paznokcie przykuwają uwagę w ogóle, tak samo kolorowe” palce” terapeuty podsycają ciekawość dziecka👀. Budowanie wspólnego pola uwagi i „łapanie” zainteresowania malucha jest niezwykle istotne. Jak więc ćwiczyć gest wskazywania ? Oto kilka wskazówek : 👆postaraj się skupić uwagę dziecka na palcu wskazującym, zacznij od swojego. Możesz pomalować paznokieć, cały palec, nałożyć kolorową rękawiczkę, przylepić  naklejkę na palec … 👆zacznij od wskazywania na przedmioty znane dziecku, znajdujące się w najbliższym otoczeniu 👆kolejnym etapem jest włączenie dziecka do wskazywania- początkowo możesz podtrzymywać rękę malucha, wskazujcie razem – pomagaj dziecku wyodrębnić palec wskazujący 👆baw się z dzieckiem w pokazywanie części ciała- z doświadczenia wiem, ze maluchom najbardziej podoba się celowanie palcem w oko rodzica lub terapeuty wiec uwaga 😁😉 👆wskazujcie znane obrazki w książeczkach 👆rozłóż przed maluchem 2,3 przedmioty i i zadaj pytanie- gdzie jest? 👆ćwiczenia oczywiście modyfikujemy tak aby dostosować je do wieku dziecka , możemy z czasem wprowadzać więcej obrazków , książki z większa ilością szczegółów, które chcemy wskazywać 👆jeśli pomimo ćwiczeń dziecko nie opanowuje gestu wskazywania-skonsultuj się z logopedą 👌 Druga kwestia… Ćwicząc z maluchami, u których podejrzewamy opóźnienie w rozwoju mowy lub deficyty rozwojowe, naley skupić ich uwagę na naszej twarzy. Nie zawsze jest to proste, a wiec trzeba kombinować 😁 🔴Czyli zastosować coś co od razu zostanie zauważone jak np.mocny, czerwony kolor na ustach🔴 👄Bogata mimika terapeuty czy rodzica również jest metodą na przykucie uwagi dziecka, ale czasem i to jest niewystarczające. 👄Ćwicząc samogłoski zbliż twarz to twarzy malucha, próbuj „złapać” z dzieckiem kontakt wzrokowy ( to wspólnie z gestem wskazywania -baza umiejętności komunikacyjnych) , 👄postaraj się aby artykulacja samogłosek była wyraźna i powolna, wspieraj się obrazem graficznym samogłoski, 👄daj dziecku czas na odpowiedź- obserwuj reakcje malucha, 👄tego rodzaju „ sztuczki” z kolorem na ustach stosować można również w przypadku dzieci z zaburzeniami, u których są widoczne trudności z koncentracją uwagi czy skupieniem, a ćwiczymy bazowe umiejętności takie jak np. utrwalanie prawidłowego toru oddechowego, czyli ćwiczenia oddechowe, ale również ćwiczenia aparatu artykulacyjnego🔴   To kto ma dziś czerwoną szminkę na ustach🔴👄💋😁?